06 13 85 26 14 contact@SOD-Onderzoek.nl
   
E-bikes, elektrische bakfietsen en vederlichte racefietsen zijn populairder dan ooit en uitgaven van rond de 5.000 euro zijn allang geen uitzondering meer. Eén op de vijf Nederlanders zegt zelfs tussen de 1.500 en 3.000 euro uit te geven aan een nieuwe fiets. Dit heeft echter ook een schaduwkant; Nederlanders durven hun fiets niet meer buiten te laten staan. Inmiddels zet 80% van Nederland de fiets in de schuur, berging of gang. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope uitvoerde onder 1.000 Nederlanders in opdracht van collectieve fietsverzekeraar Laka.
  Meer betalen, niet verzekeren 
De forse uitgaven aan nieuwe fietsen zijn deels te verklaren door de belangrijke rol die de fiets heeft ingenomen. Een kwart van de Nederlanders (25%) geeft aan dat in de afgelopen vijf jaar de fiets het belangrijkste vervoermiddel  is en daarmee andere opties zoals het OV en de (lease)auto heeft vervangen. Het gemiddelde aankoopbedrag dat Nederlanders neertellen voor een nieuwe fiets is 1.550 euro*. Opvallend daarbij is dat al vanaf 25-34 jaar de portemonnee graag wordt getrokken voor een kostbare nieuwe fiets.

  Ondanks de hoge uitgaven en de angst voor diefstal of beschadiging, blijken maar weinig Nederlanders hun fiets verzekerd te hebben. Nog geen kwart van de Nederlanders (23%) heeft een fietsverzekering om schade of diefstal te dekken. Dit is extra opvallend gezien het feit dat de fiets inmiddels voor velen het belangrijkste vervoermiddel en één van de grotere aankopen is.

Een tegenstrijdig gegeven, vindt ook Anwar Marzak (Country Director bij Laka): Uit de cijfers van de afgelopen jaren wordt telkens weer duidelijk dat de verkoop van fietsen niet alleen toeneemt, maar dat we ook steeds meer betalen voor een nieuwe fiets. Waar we als Nederlanders vaak de neiging hebben om ons over te verzekeren, voor bijvoorbeeld de inboedel, auto of huis, blijft deze beschermingsvorm bij de fiets achter. Dit blijkt ook uit ons onderzoek, waarin de meerderheid aangeeft een verzekering bovenop WA voor de auto te hebben maar slechts een klein percentage de fiets heeft verzekerd.”

Bron: Risk en Business