06 13 85 26 14 contact@SOD-Onderzoek.nl

BMW heeft opnieuw een probleem met de hoogspanningsaccu’s in plug-in hybride voertuigen. Door mogelijke onzuiverheden in het productieproces van de accucellen is er een verhoogd risico op brand in meerdere series.

In totaal gaat het om 26.700 plug-in auto’s wereldwijd. Een derde van deze eenheden is in handen van de klanten; de rest is onderworpen aan een leveringsstop. Met name de PHEV-versies van de X1, X2, X3, X5, 2-serie Active Tourer, 3-serie, 5-serie, 7-serie, i8 Coupé en Roadster, alsmede de Mini Countryman uit de bouwperiode van 20 januari tot 18 september van dit jaar, worden getroffen.

Volgens een woordvoerder van de Groep is de kwestie “land specifiek en niet noodzakelijkerwijs van invloed op al deze modellen.” In Nederland moeten er ongeveer 450 voertuigen en in Duitsland ongeveer 1.800 voertuigen van klanten terug naar de werkplaats, terwijl nog eens 3.500 reeds geproduceerde voertuigen voorlopig niet worden geleverd.

BMW betrekt zijn accucellen momenteel van CATL en Samsung SDI, en vanaf 2024 zal Northvolt een andere toeleverancier zijn.

De onzuiverheden in het productieproces van de accucellen hebben zich waarschijnlijk slechts bij één van de twee huidige leveranciers voorgedaan, waardoor slechts een deel van de voertuigen wordt getroffen. “In zeldzame gevallen kunnen deze onzuiverheden bijvoorbeeld kortsluiting veroorzaken in de cellen van de hoogspanningsopslag”, aldus de woordvoerder.

BMW verwacht een oplossing “waarschijnlijk eind oktober”. Zoals gemeld door kfz-betrieb heeft BMW echter nog geen details kunnen geven over de inspectie van de hoogspanningsopslagcellen of over eventueel benodigde reparatiemaatregelen. Volgens het rapport is er alleen brandgevaar als de accu’s volledig zijn opgeladen. Daarom werd in de terugroepmededeling ook gevraagd het opladen van de PHEV’s via de kabel te stoppen, dus hoewel de E-modus slechts beperkt bruikbaar is, is er geen brandgevaar.

Ford had een soortgelijk probleem met de Kuga PHEV in de zomer. Omdat vier voertuigen tijdens het laden brand hebben opgelopen door oververhitting van de batterij, mogen klanten de batterij ook niet meer via de kabel opladen. De oorzaak bij Ford is blijkbaar een veiligheidsmechanisme dat niet betrouwbaar genoeg warmte en druk afgeeft.

Bij BMW waren er vorige week drie meldingen van insteekhybriden die in brand waren geraakt, met name in de Duitse stad Erfurt, Herne en Salzburg in Oostenrijk. BMW heeft nog niet kunnen bevestigen of de incidenten verband houden met de terugroeping. Een uitgebreide analyse van de beschadigde voertuigen is nog niet afgerond.

Dit is echter niet het eerste probleem van BMW met zijn PHEV’s: onlangs nog in augustus werd een terugroeping aangekondigd van 4.460 eenheden van de BMW 3 Reeks, 3 Reeks Touring, X1, X2, X3, X5, 2 Reeks Active Tourer, 7 Reeks, 5 Reeks en 5 Reeks Touring en Mini Countryman series. Tijdens interne inspecties werd ontdekt dat een lasparel op de hoogspanningsaccumulator uit de componentperiode van 13 maart tot en met 6 augustus 2020 niet volledig was verwijderd tijdens de productie. “In zeldzame gevallen – afhankelijk van de vorm, grootte en positie van de laskraal – kan de vervuiling tijdens het eerste laadproces een storing veroorzaken, zoals een kortsluiting in de hoogspanningsopslagtank”, aldus de fabrikant.

Aanzienlijk groter is een accugroeping die momenteel bij Hyundai aan de gang is: In Zuid-Korea is de terugroeping van meer dan 25.000 Kona Electric al bevestigd. Naar verluidt heeft Hyundai besloten om wereldwijd vrijwillig 77.000 Kona Electric terug te roepen. Officiële informatie over de terugroeping is nog niet volledig beschikbaar.

Bron: Schade magazine