06 13 85 26 14 contact@SOD-Onderzoek.nl

Het aantal diefstallen van fietsen en E-bikes is in twee jaar coronatijd met meer dan 150.000 gestegen. In 2019 werden 387.127 mensen de dupe van fiets- en/of E-bikediefstal, terwijl dat er vorig jaar 553.116 waren. Dat melden S.A.F.E. en Bureau Beke eerder deze week na het uitkomen van de Veiligheidsmonitor 2021.

Volgens de Stichting Aanpak Fiets en E-bikediefstal (S.A.F.E.) zijn meer mensen gaan fietsen in coronatijd, waardoor de diefstalmogelijkheden zijn gestegen. Bijna veertig procent van de slachtoffers van fietsdiefstal zegt aangifte te hebben gedaan bij de politie. “En het is bekend dat E-bikefietsers veel vaker aangifte doen van diefstal (79,2%) dan slachtoffers van diefstal van een gewone fiets (32%)”, aldus S.A.F.E. Oorzaak kan zijn dat E-bikes duurder en vaker verzekerd zijn. Bovendien eist de verzekeraar meestal dat het slachtoffer aangifte doet.

Meer preventie

De onafhankelijke stichting hamert er al langer op dat de preventie-eisen moeten worden opgeschroefd. Zowel bij het ontwerp van de fiets als in het gedrag van de consument. “Bij dat laatste kan de vakhandel een aanjagersrol spelen”, benadrukt een woordvoerder van S.A.F.E.

Bij ‘meer preventie’ denkt S.A.F.E. vooral aan “technische voorzieningen vanaf de fabriek”, zodat het een stuk minder aantrekkelijk wordt om een E-bike te stelen. “Ook kan de vakhandel een klant erop wijzen dat dure fietsen en E-bikes een goed tweede en ART-gekeurd slot waard zijn. En dat je deze gewilde vervoermiddelen liefst in de schuur, op slot, moet wegzetten”, aldus de woordvoerder. Voor dure E-bikes en bakfietsen noemt hij een ART-gekeurd grond- of muuranker ook een goede investering. “In het voorjaar zullen wij met een campagne komen om meer preventie te promoten.”

Bron: Risk en Business