Een andere auto is een grote investering en vergt de nodige oriëntatie op het merk, model en tal van andere zaken. Denken Nederlanders hierbij ook weleens aan het vergelijken van de autoverzekering? Online verzekeraar Allsecur, onderdeel van Allianz, deed onderzoek*.
Het
blijkt dat automobilisten een andere auto (64%) of de jaarwisseling
(31%) het ideale moment vinden om de autoverzekering eens onder de loep
te nemen. 74 Procent blijft bij de aanschaf van een andere auto echter
bij dezelfde verzekeraar.
Trouwe Hollanders
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders vrij trouw zijn aan hun
autoverzekeraar. Zo zegt twee derde (64%) van de automobilisten die
weleens een andere auto heeft gekocht dat zij dit aanschafmoment de
ideale gelegenheid vinden om hun autoverzekering eens onder de loep te
nemen. Toch is driekwart (74%) van hen bij dezelfde verzekeraar gebleven
toen zij een andere auto kochten. Opvallend is dat millennials (18-34
jaar) minder trouw zijn dan 65-plussers, respectievelijk 76 en 85
procent zegt niet van verzekeraar te zijn gewisseld.
Ron Adams, Brand Manager bij Allsecur,
licht toe: “Millennials zijn over het algemeen kritischer tegenover
informatie en altijd op zoek naar meer ‘value for money’. Niet zo gek
dus dat zij hun uitgaven wat meer onder de loep nemen en minder trouw
zijn aan hun autoverzekeraar; als zij ergens anders net zo goed, maar
wel goedkoper verzekerd kunnen zijn, stappen zij maar al te graag over.
Zeker nu dit online gemakkelijk vergeleken kan worden, wordt de drempel
nog lager en is dit snel geregeld.”
Millennials kijken kritischer naar autoverzekering
Nederlanders staan bekend om geld besparen en hun zuinige gedrag, maar
is dit ook zo op het gebied van autoverzekeringen? Ongeveer een derde
(36%) van de automobilisten die weleens een andere auto heeft gekocht,
heeft uitgebreid onderzocht of het voordeliger zou zijn om van
autoverzekeraar te wisselen. Een noemenswaardig verschil is dat
millennials (57%) hier veel tijd en energie insteken, in tegenstelling
tot 65-plussers (25%). Ook hebben meer mannen (41%) dan vrouwen (31%)
dit goed uitgezocht.
34 procent oriënteert zich online
Om ervoor te zorgen dat Nederlanders zo voordelig mogelijk uit zijn met
hun autoverzekering, zegt een kwart (25%) zich te laten adviseren door
een tussenpersoon of financieel adviseur. Ook speuren zij zelf het
internet af via onafhankelijke vergelijkingswebsites (19%) of via de
website van diverse autoverzekeraars (15%) om zich te oriënteren.
Naast het verdiepen in de meest geschikte autoverzekering, wordt er
natuurlijk ook met veel zorg een andere auto uitgezocht. Wanneer denken
Nederlanders vooral na over het aanschaffen van een andere auto? Dit is
de top drie:
- Om de zoveel jaar (17%)
- Bij een nieuwe baan (10%)
- Bij gezinsuitbreiding (4%)
*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Team Vier onder 515 respondenten, maart 2019.
Bron: Schade Magazine