06 13 85 26 14 contact@SOD-Onderzoek.nl

Onze mobiele telefoon, tablet, laptop, e-bike en hoverboard hebben één ding gemeen: ze draaien allemaal op een lithium ion-batterij. Krachtiger dan een gewone batterij, maar ook brandgevaarlijker. Ook ondernemers maken steeds meer gebruik van elektrische (hulp)middelen. De ‘elektrificatie van de samenleving’ stond deze week centraal in een webinar van het Verbond.

Het webinar maakte deel uit van de Week van het Veilig Ondernemen die het Verbond van Verzekeraars van 14 tot en met 18 juni voor de eerste keer organiseert. In totaal kwamen er vier sprekers aan bod en het kan nauwelijks toeval zijn dat ze (bijna) allemaal een filmpje lieten zien van een exploderende batterij. Onder de noemer één beeld zegt meer dan duizend woorden liet Sander Lepelaar van Brandweer Nederland bijvoorbeeld zien hoe een e-sigaret ontploft in de broekzak van een man. Maar ook hoe een kind op een hoverboard rijdt dat ineens ontploft, in de brand vliegt en veel giftige dampen achterlaat. Het kind ontsnapt ternauwernood.

Elektrocutiegevaar

Lepelaar geeft vaker presentaties, onder meer bij bedrijven, en trapt vaak af met hetzelfde sheet waarop vijf foto’s staan. Op de eerste foto staat een windmolen in brand, terwijl er op de tweede sprake is van een incident met een elektrische auto. De derde betreft een buurtbatterij in België, de vierde toont een brand op een vissersboot en de laatste heeft betrekking op een brand in een parkeergarage in Engeland, waarbij 1.300 auto’s zijn uitgebrand.

De bedoeling van Lepelaar is dubbel. Aan de ene kant wil hij met de vijf foto’s laten zien dat lithium een verzamelnaam is voor 300 soorten batterijen, die we gebruiken in bussen, auto’s, fietsen, telefoon, laptops en noem maar op. “Bij brand komen er giftige stoffen vrij, maar er is ook elektrocutiegevaar voor mijn collega’s als ze komen blussen.”

Wetgeving

Aan de andere kant wil hij de vinger op de zere plek leggen: er is nauwelijks wetgeving. De zogenoemde PSG 37-richtlijn (voor de opslag van gevaarlijke stoffen) is in wording en moet eind dit of begin volgend jaar in werking treden, maar die geeft ook niet overal antwoord op. Lepelaar: “Elektrische auto’s hebben een totaal ander brandverloop dan ‘gewone’ auto’s, maar de wetgeving houdt daar geen rekening mee. Zelfs voor de stalling van elektrische bussen is er geen wetgeving, terwijl deze vaak midden in een stad zijn gevestigd.”

Hij kreeg bijval van Ronald Koster (inspectiebureau Burghgraef Van Tiel) die benadrukte dat er “gewoon geen goede plek is voor een laadpaal in een ondergrondse parkeergarage. Als het misgaat, is het gelijk goed mis. En ook parkeergarages zitten vaak middenin de stad, soms zelfs dichtbij terrasjes.”

Zowel Lepelaar als Koster waren scheutig met tips voor ondernemers. “Het gaat bij fietsenwinkels en bezorgservices vaak fout bij het laden na werktijd, terwijl de oplossing heel simpel is: zorg voor een brandveilige opslag. En zet bij een opslagplaats voor elektrische bussen nooit te veel bussen naast elkaar. De overslag gaat bij dit soort branden vier keer sneller dan bij een gewone brand.”

Zonnepanelen

Koster ging daarnaast ook nog kort in op de wetgeving rondom zonnepanelen. “De Scope 12 is afgelopen jaar uitgerold. Wij zijn daar blij mee, maar ook deze regelgeving is niet zaligmakend.” Volgens hem komen er nu nog teveel gevaarlijke installaties door de keuring. Hij liet onder meer foto’s zien van PV-installaties waarop de kabels bloot liggen. “Dit mag volgens de regels, maar deze worden ook heet in de zon en dat kan gevaarlijk zijn.”

Dat was Bertran Hallink (Stichting Salvage) volledig met hem eens. Hij benadrukte in zijn inleiding dat branden met zonnepalen soms voor grote vraagstukken zorgen. “Het gebeurt wel eens dat er een Salvage-coördinator ’s nachts naar een brand gaat als die onder controle is en als de zon ’s ochtends weer opkomt, laait de brand ook weer op. Wij doen weliswaar geen onderzoek naar brand, maar zien dergelijke ontwikkelingen wel toenemen. Daarom zijn we ook zo blij met de taskforce de-installatie zonnestroom die onlangs is opgericht. Samen met onder meer de brandweer en de zonnepanelenbranche kunnen we naar oplossingen zoeken hoe we om moeten gaan met beschadigde installaties, maar liever nog willen we voorkomen dat er brand ontstaat.”

De Stichting Salvage die gemiddeld zo’n honderd meldingen per week krijgt om gedupeerden na brand bij te staan, weet inmiddels dat een brand veel impact heeft op een ondernemer. Hallink: “Zeker als we kijken naar de top van vermoedelijke oorzaken van bedrijfsbranden, waarin menselijk handelen en kortsluiting op de plekken 1 en 2 staan, moet daar toch wat aan te doen zijn.”

De leverancier
Hij noemde zichzelf ‘een vreemde eend in de bijt’. “Wij gaan niet over brand, maar leveren juist de batterij.” Alex Romijn (senior accountmanager Power Generation) gaf in zijn inleiding een heldere uitleg van Microgrid, het EOS-systeem van Rolls Royce waarin duurzame energie kan worden opgeslagen. In 2017 heeft Rolls Royce de plannen ontvouwd voor de missie Empower 2030. Een van de voornemens is om in tien jaar tijd 500 miljoen euro te investeren in nieuwe technologie.
Inmiddels heeft de Microgrid Controller, die het hart van de installatie vormt, al zijn weg gevonden naar onder meer de Cook eilanden en wordt een ziekenhuis in Haïti door de Microgrid van de benodigde energie voorzien. Meer weten? Kijk het filmpje.

Bron: Risk en Business