SOD Onderzoek. Beslist Beter 06-13852614 contact@SOD-Onderzoek.nl
Nederland bij beste Europese landen qua verkeersveiligheid; Roemenië, Bulgarije en Letland het meest onveilig
De gemiddelde leeftijd van sloopauto in acht jaar met bijna 13% gestegen naar 18,4

Steeds meer bedrijven willen overstappen op elektrische auto’s voor hun medewerkers. Dat blijkt uit een inventarisatie van de NOS onder de drie grootste leasemaatschappijen van Nederland.

Om aan de vraag te kunnen voldoen, kopen leasemaatschappijen meer elektrische auto’s in. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) waren het er vorig jaar 13.000. Een jaar eerder ging dat nog om 3.650 elektrische auto’s. En de stijgende lijn zet dit jaar door. Afgelopen kwartaal kochten de leasemaatschappijen al 4.900 elektrische auto’s.

Vraag en aanbod

Volgens leasemaatschappij Leaseplan hoeft de overstap naar elektrische auto’s niet per se duurder te zijn voor bedrijven, omdat er een steeds groter aanbod van betaalbare elektrische auto’s op de markt is gekomen. Datzelfde constateert ING.Zo was de gemiddelde prijs voor een elektrische auto in 2018 nog zo’n 74.000 euro. In januari was die gedaald naar 43.000 euro. En dat is een stuk dichter bij de gemiddelde kostprijs van een brandstofauto, namelijk 36.000 euro. Bovendien hoeft er geen bpm te worden betaald voor elektrische auto’s. Gunstig voor werknemers is bovendien de lagere bijtelling voor elektrische auto’s. Die is 4%, tegen 22% voor auto’s met een brandstofmotor.

De snel toenemende vraag naar elektrische auto’s heeft wel tot gevolg dat bedrijven lang moeten wachten voor ze de wagens geleverd krijgen. De vraag blijft de komende tijd veel groter dan het aanbod, stelt de VNA. Nu al moet er soms een jaar gewacht worden voordat de elektrische auto leverbaar is. Sommige leasemaatschappijen bieden tijdelijke oplossingen aan.

Private lease in de lift

Volgens cijfers van de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) blijft private lease groeien naar inmiddels 150.000 contracten. Daarmee maakt private lease inmiddels 18% uit van het totaal aantal door VNA-leasemaatschappijen geleaste personenauto’s. In totaal groeide de markt 45,6% van 103.000 in 2017 naar 150.000 aan het einde van 2018.  Uit de cijfers blijkt verder dat het percentage vrouwen dat kiest voor private lease is gestegen van 36,5% in 2017 naar 38% in 2018. Bovendien komen de meeste private leaserijders uit de leeftijdsgroep 46-55 jaar; een kwart is onder de 35 jaar en ongeveer eenzelfde percentage is ouder dan 56 jaar.

Iets meer dan de helft (53%) van de nieuw gekochte personen- en bestelauto’s is een leaseauto: 279.300 van de 523.000.  Het leasewagenpark in Nederland is ongeveer 1 miljoen. Het betreft 68% personenauto’s, 17% bestelauto’s en 15% private lease. De meest geleaste personenauto’s zijnde VW Polo, VW Golf, Skoda Octavia, Renault Clio en de Renault Megane.  De VW Caddy is de meest geleaste bestelauto’s, gevolgd door de VW Transporter, de Opel Vivaro, de Mercedes Benz Sprinter en Renault Trafic.

Bron: Risk en Business
Zie ook: Voertuigen