06 13 85 26 14 contact@SOD-Onderzoek.nl

In 2020 hadden slachtoffers ruim 50% meer schade door fraude dan een jaar eerder. Oplichters gaan steeds vernuftiger te werk, zegt de Fraudehelpdesk in het AD. “Scherm je online gegevens goed af.”

Slachtoffers die zich in 2020 meldden bij de Fraudehelpdesk hadden bij elkaar 41 miljoen euro schade. In 2019 was dat nog 26 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk zo’n 350.000 meldingen via het callcenter of online. Volgens de helpdesk speelt de coronacrisis oplichters in de kaart. “Vooral ouderen, een kwetsbare groep die nooit online was, moesten vaker het internet op. Daar maken oplichters misbruik van”, zegt directeur Marloes Kolthof.

In ruim 12.600 gevallen ging het om zogeheten identiteitsfraude, bijvoorbeeld door een hulpvraag te versturen via WhatsApp. Oplichters doen zich voor als een bekende en geven aan snel geld nodig te hebben. Goedwillende mensen maken zo argeloos geld over naar criminelen. Volgens Kolthof bereiden oplichters zich steeds beter voor. De Fraudehelpdesk roept mensen daarom op hun profielen op sociale media af te schermen voor onbekenden.

Slotje

Ruim 4.800 mensen meldden handelsplaats- of webwinkelfraude bij de Fraudehelpdesk. In bijna 3.800 gevallen ging het daadwerkelijk mis en werden mensen opgelicht. Volgens Kolthof denken veel mensen ten onrechte dat het symbool van een slotje aangeeft dat een webwinkel veilig is. “Dat slotje geeft alleen aan dat de verbinding met de website veilig is. Het zegt niets over de eerlijkheid van de aanbieder.”

Het meeste geld verloren mensen door beleggingsfraude, in totaal ruim 13 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag waarvoor mensen het schip in gingen, is fors: 33.000 euro per slachtoffer. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die ingaan op advertenties op sociale media, waarin BN’ers worden misbruikt om beleggingsproducten aan te bieden.

Bron: Risk en Business