Interpolis waarschuwt op basis van nieuw onderzoek dat het hardnekkige gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer nog even hoog is als twee jaar geleden. Redenen waarom het niet is afgenomen zijn te vinden in verschillende psychologische factoren: ons gewoontegedrag om de telefoon te gebruiken is heel sterk, en daarbij overschatten we onszelf door te denken dat een appje en op de weg letten wel lukt. Bovendien zien we andere mensen om ons heen ook nog steeds de telefoon gebruiken in het verkeer. Zo blijkt uit het onderzoek (Barometer) dat Interpolis, onderdeel van de coöperatieve verzekeraar Achmea, tweejaarlijks door SWOV laat uitvoeren |
. Op basis van zelf gerapporteerd gedrag in 2019 gaf 66% van de automobilisten aan de telefoon te gebruiken in het verkeer. In 2017 was dat 62%. 56% van de fietsers gaf in 2019 aan de mobiele telefoon te gebruiken tegen 54% in 2017. Voetgangers gebruiken het meest hun mobiel. 84% in 2019 tegen 82% in 2017. Jongeren gebukt onder sociale druk Bijna 1 op de 12 speelt een spelletje ‘Het loopt gelukkig vaak goed af’ Jansen: “Het is zorgwekkend dat het gewoontegedrag niet vermindert en het vertrouwen in de eigen bekwaamheid niet afneemt. Ook zien we geen positieve ontwikkeling wat betreft de risicoperceptie van het telefoongebruik in het verkeer. Omdat het meestal goed afloopt, zien mensen niet de noodzaak hun eigen gedrag te veranderen. Wij zien het leed van mensen bij wie het wel slecht afloopt. Wij willen dat dit stopt en zullen ons dan ook nog meer inzetten op het aanpakken van de factoren die het gedrag bepalen. Bijvoorbeeld door via campagnes te laten het zien dat het jou ook kan overkomen. Ook ontwikkelen we apps die het gewoontegedrag doorbreken door er nieuwe gewoontes tegenover te zetten, zoals de PhoNo app voor fietsers en de AutoModus app voor automobilisten. |
Bron: Risk en Business