06 13 85 26 14 contact@SOD-Onderzoek.nl

Uit vandaag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd, bijdragen aan de veiligheid op de weg. “De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de meeste rijhulpsystemen veiligheid verhogend werken. Dat betekent dat personenauto’s uitgerust met rijhulpsystemen een kleinere kans – de kans om betrokken te raken bij een ongeval daalt met twee derde tot de helft – hebben om betrokken te raken bij een tweezijdig ongeval dan personenauto’s zonder dergelijke systemen”, aldus het Verbond.

Sommige van deze systemen verlagen de kans om betrokken te raken bij een ongeval zelfs met twee derde (circa 67%) ten opzichte van auto’s zonder. Het is de eerste keer dat er onderzoek is gedaan met inzet van unieke verkeersveiligheidsdata van verzekeraars.

“De impact op het leven van iemand die zwaar letsel oploopt na een ongeluk is enorm. Letselschadeslachtoffers blijven na een (zwaar) ongeluk soms de rest van hun leven met de gevolgen zitten. Door rijhulpsystemen te gebruiken, kunnen we ervoor zorgen dat er tot wel twee derde minder ongelukken plaatsvinden én kunnen er tot wel de helft minder mensen letsel door een auto-ongeluk oplopen,” aldus algemeen directeur van het Verbond, Richard Weurding.

“Ongevallen op de weg kosten de maatschappij bij elkaar nu zo’n 17 miljard euro per jaar, dit cijfer kan flink naar beneden door het gebruik van bepaalde rijhulpsystemen,” aldus Weurding, volgens wie er wel forse verschillen zijn tussen de systemen: sommige systemen (lane keep assist, achteropkomend verkeer-waarschuwing), verkleinen de kans op een ongeval meer dan andere systemen (cruise control, parkeerhulp). “Uit onze analyse blijkt dat bij het voorkomen van een ongeval met name lane keep assist en de achteropkomend verkeer-waarschuwing effectief zijn.

Veiligheid op de weg vergroten

De twee systemen die het meest bijdragen aan de veiligheid op de weg zijn de zogeheten ‘Lane Keep Assist’ (LKA) en de ‘Rear Collision Warning’ (RCW), ook wel de ‘achteropkomend-verkeerswaarschuwing’ genoemd. De kans op een ongeval wanneer je ‘Lane Keep Assist’ niet hebt, is tot wel drie keer zo groot. Dit rijhulpsysteem zorgt ervoor dat je binnen de witte belijning op de weg blijft door actief mee te sturen.

De ‘achteropkomend-verkeerswaarschuwing’ reduceert de kans op een ongeval met tot wel meer dan 50% ten opzichte van automobilisten die dit niet hebben. Bijvoorbeeld door licht- en geluidsignalen te geven als er geremd of uitgeweken moet worden om een aanrijding te voorkomen. Ook het systeem ‘Blind Spot Warning’ (BSW), ook wel ‘dodehoekwaarschuwing’ genoemd, draagt bij aan de verkeersveiligheid en verkleint de kans op een ongeval tot wel circa 33%.

Verbond roept overheid op voortouw te nemen

Weurding: “Dit onderzoek levert niet alleen het bewijs dat rijhulpsystemen daadwerkelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid, maar laat ook zien hoe belangrijk data is voor een effectief verkeersveiligheidsbeleid.” Hier kunnen zowel consument, de fabrikanten en de overheid hun voordeel mee doen. “We roepen de overheid dan ook op om het gebruik van ADAS die bijdragen aan de verkeersveiligheid aan te moedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid,” zegt Weurding. “En om daarnaast een breder gebruik van relevante data mogelijk te maken om oorzaken van ongevallen te achterhalen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan geanonimiseerde ziekenhuis-of voertuigdata.”

Aanbevelingen

De conclusie van het onderzoek – dat rijhulpsystemen bijdragen aan de verkeersveiligheid – leidt op drie vlakken tot een aanbeveling: randvoorwaarden, vervolgonderzoek en een breder gebruik van data t.b.v. de verkeersveiligheid.

  1. Creëer de juiste randvoorwaarden om het gebruik van rijhulpsystemen verder te faciliteren:                                                                                                         • Eenduidige communicatie/definities: maak gebruik van het ADAS ‘woordenboek’.;                                                                                 • Centrale registratie van voortuigen die met ADAS zijn uitgerust;                                                     • Heldere instructie: leg uit wat ADAS wel en niet kan.
  2. Vervolgonderzoek naar bijv. de ernst van het ongeval, de interactie tussen rijhulpsystemen, een verfijndere analyse over of systemen standaard aan- of uitstaan of (gemakkelijk) uit te schakelen zijn en de interactie tussen mens en machine.
  3. Belang van data voor het verbeteren van verkeersveiligheid: maak meer mogelijk. Bijvoorbeeld door meer relevante data te ontsluiten, zoals  voertuigdata, de EDR of data van de spoedeisende hulp. “We roepen de overheid op om een breder gebruik mogelijk te maken.”

ADAS-alliantie

Om een bijdrage te leveren aan veiligere wegen, is medio 2019 onder leiding van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de ADAS-alliantie gevormd -een samenwerkingsverband van ruim 60 publieke en private partijen, waaronder het Verbond. Doel van de alliantie is het verhogen van veilig gebruik van rijhulpsystemen door het bevorderen van doorontwikkeling, bekendheid en aanschaf. Om op deze manier een belangrijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. De samenwerking werd vastgelegd middels handtekeningen van onder meer demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen en Verbondsdirecteur Richard Weurding.

Als onderdeel van de alliantie heeft het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond onderzoek gedaan naar de relatie tussen de aanwezigheid van rijhulpsystemen in personenauto’s en de schadeclaims waar die voertuigen bij betrokken zijn geweest. Het is de eerste keer dat er op deze schaal onderzoek is gedaan met inzet van unieke data van verzekeraars naar de bijdrage van rijhulpsystemen aan de verkeersveiligheid. Het Verbond van Verzekeraars, en zijn partners in de Verkeersveiligheidscoalitie, vinden dat verkeersveiligheid ook in de komende kabinetsperiode een prioriteit moet worden. Daarom lanceerde de coalitie op 22 april haar nieuwe Manifest.

Kijk hier voor de uitgebreide samenvatting van het rapport: https://www.verzekeraars.nl/media/8926/publieksversie-samenvatting-onderzoek-rijhulpsystemen-verbond-van-verzekeraars.pdf

Factsheet

Klik op de afbeelding om in te zoomen.

 

Bron: Risk en Business