06 13 85 26 14 contact@SOD-Onderzoek.nl

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft aangekondigd in opdracht van het Openbaar Ministerie vanaf medio februari een waarschuwingsbrief te sturen om het aantal onverzekerde voertuigen verder terug te dringen. RDW-kentekenhouders met een voertuig op naam ontvangen deze brief als er 21 dagen na het beëindigen van een verzekering nog geen nieuwe verzekering in het WAM-register geregistreerd staat. Gemeld wordt dan dat het voertuig als onverzekerd staat geregistreerd, dat er een verzekeringsplicht is en welke gevolgen het niet verzekeren van een voertuig met zich meebrengen.

Deze waarschuwingsbrief heeft dezelfde inhoud als de andere waarschuwingsbrieven die de RDW verstuurt voor de WAM; de aanleiding voor de verzending is echter nieuw. Op dit moment ontvangt de kentekenhouder namelijk geen waarschuwingsbrief en ontvangt hij direct de sanctiebeschikking via het CJIB.

In een toelichting op de eigen website schrijft RDW: Elk voertuig moet verzekerd zijn. Auto’s, bedrijfswagens en zware aanhangwagens moeten ook een geldige APK hebben. De RDW controleert dit en handhaaft hierop. We hebben daarbij oog voor de situatie van mensen en respect voor hun omstandigheden. Dat is niet alleen prettiger voor hen, maar het maakt onze handhaving ook effectiever.”

Steeds minder onverzekerde voertuigen

De RDW controleert de APK- en verzekeringsplicht door middel van een vergelijking tussen registers, zoals het kentekenregister en het verzekeringsregister. Het doel is zo min mogelijk onverzekerde en niet-APK-gekeurde voertuigen in de samenleving. Dit is in het belang van alle weggebruikers. Als iemand onverzekerd een aanrijding veroorzaakt, kan dit nare gevolgen hebben. Voor de bestuurder en het slachtoffer. Het aantal controles is in 2011 flink verhoogd. Het aantal onverzekerde en ongekeurde voertuigen is hierdoor sterk gedaald. Zo waren er in 2011 nog 240.000 onverzekerde voertuigen en in 2017 nog maar 35.000.

Sommige eigenaren van auto’s en brommers kwamen volgens de RDW door het groeiende aantal controles in problemen. “Denk aan mensen die de brieven niet konden lezen of begrijpen of mensen die om andere redenen niet konden betalen. Zo stapelden bij sommige mensen de boetes zich op. Dat zorgde voor veel stress en verdriet. De RDW is samen met het CJIB en het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie gaan zoeken naar manieren om rekening te houden met de mens achter het voertuig. De RDW verstuurt herinnerings- en waarschuwingsbrieven, om mensen aan te sporen om aan de verplichtingen te voldoen. In verschillende situaties waarschuwen we ze voordat ze een boete krijgen. Daarnaast nemen medewerkers contact op met mensen bij meerdere opeenvolgende boetes. Het doel van deze acties is om mensen te helpen om aan de verplichtingen te voldoen en boetes te voorkomen”, aldus de RDW, dat steeds naar nieuwe manieren zoekt om met zijn klanten te communiceren.

“Sinds kort versturen we in sommige gevallen een ansichtkaart. Hiermee wil de RDW op een opvallende manier mensen vragen contact met de RDW op te nemen. De ansichtkaart wordt eerst als experiment verzonden, maar gaat bij succes mogelijk vaker ingezet worden.”

Bron: Risk en Business
Zie ook: Voertuigen